söndag 23 februari 2014

Filma föredrag

Tanke: Hitta ett enkelt sätt att distribuera dom förläsningar som Genealogiska föreningen har

Feedback kan matas in i följande formulär

Eller mata in direkt längst ned på den här sidan (samma formulär men infogat i en websida)

Vad är gjort: 




  1. 20140302 Jag lade länk på Facebook (länk 1länk 2) att videon finns att se.

    Statistik video se ovan 20140302 innan Facebook annonseringen. Intressant är att endast 3 som tittat på mobilen (kan vara jag 3 ggr ;-) vet ej om jag räknas eftersom jag tittar som inloggad användare och videon är upplagd av mig
     
  2. Möte 20140225 GF prata filmning
    1. Förbättringar
      1. Finns bra systemkameror 2 st ==> använda dom blir mycket ljusstarkare bild
      2. Fundera på bättre ljud med externa mikrofoner
        Agneta Ringaby: Mikrofonen jag nämnde på mötet var tydligen en USB-mikrofon - från Thomann. Den kostar strax över 500-lappen. http://www.thomann.de/se/the_tbone_sc440_usb.htm

        Många föredrar tydligen den här, Blue Snowball som är snäppet dyrare.
        http://bluemic.com/snowball/
      3. Ta fram någon typ av profil med första bild som inleder/avslutar filmer så att det blir enhetligt
    2. Filmen läggs ut som den är med länk till formuläret
  3. 20140222 Öppet hus Filmade 2 föredrag med minimalistisk utrustning dvs iphone ministativ inga förberedelser 
    1. Film nr 1 se nedan
    2. Film nr 2 hittar ni här

Lesson learned:
  1. + Iphone enormt smidigt
  2. 1 timmes föredrag fungerar att filma men blir en stor film > 2Gbyte
  3. Testat att bearbeta filmen lite efteråt i iMovie se nedan med att förbättra ljudet och bild
  4. Går att ha stora filmer på Youtube föredragen blir +1Gbyte

Förbättringar/frågor som jag ser

  1. Film 1 som kom upp gick inte att se i Iphone via 3G pga ?!?!?!  På Wifi känns kvaliten ok. Går att se texten på dom flesta bilderna
  2. Kvalite/storlek på den film som laddas upp
    1. Jag valde i Imovie att skapa en film lokalt med kvalite xxx som jag sedan laddade via web gränssnittet till Youtube
  3. Inspelningstankar
    1. Ha stativ modell större som man kommer högre upp och har steglös vridning
      1. Jag använde ett litet stativ modell Gorilla och det funkar
      2. Har hemma ett Gizo stativ med bra huvud som borde varit bättre
    2. Ljuset
      1. Vi hade ljus i korridoren som lyste ==> ger en flammig bild
      2. Föredrag 1 hade ljusa bilder och dom "tar över" filmen 
        1. Lösning kan vara att ha en kamera som fokuserar på den som pratar och en med presentationen och sedan klippa ihop det ==> tar tid
        2. Eller ha slides som är mörka om man skall visa både den som har föredrag och bilderna
    3. Möblering
      1. Nu satte jag bara upp kameran ==> 
        1. att en rullator är ivägen
        2. Projektorn är 30 cm från mikrofonen på Iphonen ==> stör
    4. Zooma in
      1. Gjorde det inte på föreläsning nummer 1 men på nummer 2. Känns som att se föreläsningen på telefonen så behövs mer zoom 
    5. Ljud - använde bara telefon mikrofonen 
      1. Känns ok men inte extremt bra
        1. Förbättringspotential
          1. Inte ha kameran nära projektorn
          2. Kanske ha extern mygga (vet ej om det går)
    6. Spela upp 
      1. Telefon Iphone
        1. Kör jag Wifi så verkar video 1 välja kvalitet 240p går att ändra till 360p
        2. 140 p tveksamt 
        3. 240p ok 
        4. 360p bra  
      2. PC 
        1. Text modell mindre se vid 28 minuter kan ej läsas
        2. Video 1 kan på PC visas i 
          1. 140p 
          2. 240p
          3. 360p
          4. 480p
      3. Format jag valde MP4 vilket kanske inte är optimalt se Help Youtube
    7. Ladda upp filmen 
      1. Från Imovie var det ej ok att ladda upp en film längre än 15 minuter
        1. Lösning spara filmen lokalt och sedan ladda upp
  4. Redigeringstankar
    1. Använde Imovie som har några bra enkla snabba inställningar att fokusera fram ljudet
    2. Alternativ är att använda Macintosh programmet Final Cut som jag tyvärr inte behärskar men har mer möjligheter
  5. Storlek på filmen och om det är skillnad på Youtube och Vimeo

Imovie fixar film 1 

Färg - Auto

Ljud

Noice reduction , Equalizer Voice Enhancer

Film 1 2,13 Gbyte stor i MP4 format


Den kan ses i 480 p klicka längst ned till höger


Filmen


Kod om man skall infoga den i en websida

<iframe width="640" height="360" src="//www.youtube.com/embed/dPkWXiwY8Cg" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>





Statistik som går att ta ut från YouTube Analytics


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar